Hoe starten met sociale media?

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Hoe start je met sociale media om jouw zaak te laten groeien?
Het belangrijkste is om te starten.

Als het op sociale media aankomt is de slechtste actie om juist geen actie te ondernemen. Wacht niet op de perfecte timing want die komt er niet.

Dit gezegd zijnde is het wel aan te raden om een plan op te stellen. Moet dit? Neen, maar het maakt het wel gemakkelijker en het zal ook betere resultaten geven.

Hier zijn alvast enkele stappen om te starten.

1. Bepaal een doel


Wat wil je bereiken via sociale media? Wil je meer verkopen? Zie je dit eerder als een extra klantensupport? Wil je een relatie opbouwen met jouw klanten om zo de loyaliteit te verhogen? Alle antwoorden zijn correct. Een doel bepalen zorgt ervoor dat je een kader krijgt waarrond je content kan gaan creëren.

2. Praktische organisatie

Wie zal de content creëren? Wie zal de accounts onderhouden en opvolgen? Wie zal het gezicht van de onderneming worden (dit kunnen uiteraard ook meerdere personen zijn)? Ben je bereid om je wat meer te verdiepen in de mogelijkheden van sociale media? Een praktische organisatie vastleggen op voorhand zal je veel tijd besparen.

Sociale media heeft enkel effect als je er ook wat tijd in steekt. Het is een investering en je zal jouw agenda of de agenda van de betrokken personen hier ook naar moeten aanpassen. Wilt dit zeggen dat je elke dag een aantal uur op Instagram moet scrollen? Neen, absoluut niet. Het kan allemaal tijdsefficiënt gebeuren maar je zal wel wat tijd moeten vrijmaken. Wij raden altijd aan om een vaste tijd in de week vast te leggen voor sociale media bv. elke vrijdagnamiddag van 14u – 16u.

3. Ken jouw doelgroep

Dit is een belangrijk onderdeel maar je zal jouw doelgroep zonder twijfel beter leren kennen naarmate je meer publiceert online. Je ziet wat wel en niet werkt.

Enkele vragen die je kan stellen voor je start: welke kanalen gebruikt mijn doelgroep? Over welke onderwerpen hebben ze een sterke opinie? Welke informatie hadden ze graag van jou gekregen? Wat hebben ze juist niet graag? Je wilt een connectie vinden tussen wie je zelf bent en waar jouw zaak voor staat aan de ene kant en anderzijds het interesseveld van jouw klanten.

4. Creëer leuke content

Van zodra je weet waar jouw doelgroep het meeste tijd spendeert en welke content ze het leukst vinden, neem dan de tijd om jouw eigen content te creëren met deze twee factoren in het achterhoofd. Niet opgeven, de aanhouder wint altijd! Een consistent aanpak zal op termijn voor resultaten zorgen. Alle begin is moeilijk maar doorzetten is de boodschap.

Leg de nadruk op “Leuke content”, enkel promotionele inhoud zal averechts werken. Inspireer, geef tips, toon enkele beelden achter de schermen. Zorg dat meer dan 75% van jouw content niet promotioneel is.

5. Blijf leren en stuur bij

Het is een proces van leren en bijsturen. Bekijk wat werkt en niet, experimenteer en evalueer. Net zoals bij andere zaken in het leven zal je leren gedurende het proces, verandering is goed dus stuur gerust bij als je daar zin in hebt.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

More To Explore

Geen categorie

Hoe maak je een website?

HelloFresh, Birchbox, Dollar Shave Club. Wat hebben deze gigantische ondernemingen allemaal gemeenschappelijk? Ze bieden enkele van de bekendste abonnementsformules  aan die er zijn. Het uitgangspunt is simpel.

Geen categorie

Hoe starten met sociale media?

Hoe start je met sociale media om jouw zaak te laten groeien?Het belangrijkste is om te starten. Als het op sociale media aankomt is de